U bevindt zich hier:

Meerwaarde

vrijdag 5 juni 2015

Wat verstaan wij onder meerwaarde, hoe belangrijk is het, wat kun je ermee? Na het lezen van onderstaand artikel geeft het begrip meerwaarde een hele andere kijk op je sollicitatie. Door het goed toe te passen heeft het absoluut een meerwaarde voor jezelf en uiteindelijk ook voor je sollicitaties.

Hoe benoem jij je meerwaarde? Zes tips

Keer op keer merk ik dat veel mensen het best lastig vinden om anderen te vertellen hoe goed zij zijn. Want waar ligt de grens tussen bescheidenheid en jezelf ophemelen? Cruciaal punt is dat jij iets te bieden hebt dat de ander nodig heeft, en dat die ander daar alleen achter kan komen als je het onder de aandacht brengt. Maar dan moet natuurlijk wel duidelijk zijn voor wie jouw inbreng en kwaliteiten waardevol zijn.

Hoe concreter hoe beter, of hoe breder hoe beter? Ik hoor nogal eens van mensen dat ze huiverig zijn om te specifiek te zijn over het soort werk, bedrijf of branche dat ze zoeken, omdat ze daarmee hun kansen zouden verkleinen. Toch is dat niet zo. Hoe concreter je kunt aangeven wat je zoekt, des te overtuigender je de argumenten kunt formuleren waarom jij hier de juiste persoon voor bent. Door in een kleinere vijver te gaan vissen, zijn jouw kennis en ervaring unieker dan wanneer je breed zoekt. En ben je herkenbaarder voor werkgevers.

Wat werkgevers (en opdrachtgevers) willen, is iemand die bewust kiest voor de organisatie en die van alle kandidaten de beste papieren in huis heeft. Juist de vraag: “Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?” of “Wat is jouw meerwaarde?” is best lastig te beantwoorden. Sommigen hebben er helemaal geen moeite mee en verkopen zichzelf vol overgave, maar voor degenen die het wél lastig vinden:

-          Meerwaarde = meer waarde. Je meerwaarde benoemen, gaat over het laten zien welke waarde jij kunt toevoegen aan de organisatie. Dat wil zeggen: welke relevante kennis, ervaring, vaardigheden, netwerk, werkstijl en dergelijke breng jij mee waarmee je een aanvulling vormt op het team. De combinatie ervan maakt jou uniek.

-          Zorg ervoor dat je je competenties en kwaliteiten op zo’n manier kunt verwoorden, dat dit herkenbaar is voor de organisatie. Door aansprekende voorbeelden te geven van hoe je bepaalde zaken in het verleden hebt aangepakt, kun je laten zien wat je voor deze organisatie kunt betekenen. Vermijd daarbij algemeenheden. Te vaak zie ik dezelfde rijtjes competenties voorbij komen. Natuurlijk is het handig om aan te sluiten bij de gevraagde competenties, maar probeer er je eigen draai aan te geven.

-          Zorg dat je de missie en visie van de organisatie helder voor ogen hebt en relateer dit aan wat je zelf belangrijk vindt en wilt bereiken in het leven. Als dit niet op elkaar aansluit, dan is het een hele klus om de tegenpartij te overtuigen dat jij de beste voor de job bent. Sluit het echter naadloos op elkaar aan, dan is dit een belangrijke inspiratiebron om duidelijk te maken waarom ze aan jou de beste hebben.

-          Weet wat er speelt bij de organisatie en de afdeling. Achterhaal wat er op korte termijn moet worden opgelost en welke problemen of uitdagingen er spelen. Bedenk van tevoren al hoe jij dit zou aanpakken en welke competenties of kwaliteiten je daarbij zou gebruiken.

-          Focus op wat er is in plaats van wat er mist. De baan is misschien niet perfect, of jij voldoet niet aan alle eisen. In het ergste geval probeer je het dan niet eens. Maar ook als je wel de kans waagt, kan je onderbewuste een positief resultaat in de weg staan. Je maakt jezelf kleiner dan je bent, komt minder enthousiast over en wordt dus minder snel gekozen.

-          “Je echte meerwaarde zit in de dingen waar jij directe invloed op hebt.” Dit is een zin die ik tegenkwam in een blog van The Century of Talent dat ik al een tijdje volg. Richt je op die (deel)aspecten waar je een bijdrage aan kunt leveren binnen het grotere geheel. Je hoeft niet alles te kunnen of te doen, als je maar een topper bent in jouw domein

En nu een vraag aan jou: wat is jouw meerwaarde? Wat vind jij lastig bij het benoemen van je meerwaarde?

Bron: http://www.sigridvanderlaan.nl

Vind een baan
zoeken