U bevindt zich hier:

To do and not to do

woensdag 13 mei 2015

Solliciteren. Ook al ben je er dagelijks mee bezig, het blijft een vak apart.

Want waar vind je de juiste vacature, hoe reageer je, wat zet je in je cv (en wat niet) en hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de stapel van soms wel 100 andere sollicitaties?

Hier is niet één antwoord op. Er is geen klinkklare oplossing waardoor je zeker bent van een uitnodiging. Echter, er zijn wel een aantal ontwikkelingen op dit gebied waar je rekening mee kan houden.

1. Vaak wordt de tip gegeven dat je eerst beter kan bellen, om daarna pas schriftelijk te reageren als je interesse hebt in een vacature. De reden hiervan is dat je op deze manier wellicht beter ‘on top of mind’ bent. De ‘bel optie’ wordt vanuit de organisatie vooral gegeven voor het geval sollicitanten vragen hebben. Zorg er dan ook voor dat je relevante vragen hebt, die je niet uit de vacature kan halen. Met een telefoongesprek waarin je alleen maar dingen vraagt die al duidelijk in de vacaturetekst staan, ben je misschien wel ‘on top of mind’ maar de indruk die je hiermee achterlaat bij een potentiële werkgever kan minder positief te zijn.

2. Steeds meer bedrijven adverteren niet meer publiekelijk met hun vacatures, maar via de social media kanalen van de eigen organisatie en het (online) netwerk van de eigen medewerkers. Zo krijgt men geen honderden sollicitaties meer binnen, maar bereikt men kandidaten die al gemotiveerd zijn om voor hen te werken, de organisatie al kennen, of die worden aanbevolen door hun eigen medewerkers. Dit betekent dus dat een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces bestaat uit het informeren van je netwerk dat je een baan zoekt. Daarnaast is het dan ook verstandig om bedrijven via hun social media kanalen te volgen (volgen via Twitter en LinkedIn bijvoorbeeld) zodat je meteen op de hoogte bent als er iets speelt binnen de organisatie.

3. Bij het vorige punt is social media al benoemd, maar naast het zoeken van vacatures speelt LinkedIn tegenwoordig ook een steeds grotere rol bij het profileren als werkzoekende. Steeds meer organisaties zoeken op LinkedIn naar hun nieuwe werknemer, waarbij je profiel dus meteen een eerste indruk geeft. Zorg ervoor dat, als je werkzoekend bent, dit duidelijk is in je titel, waarbij je ook vermeldt naar welke functie je op zoek bent. Juist als bedrijven op zoek zijn naar professionals die snel beschikbaar zijn wordt tevens gezocht op de woorden 'beschikbaar', 'werkzoekend' etc.

4. Indien je op de ‘ouderwetse’ manier reageert met een motivatiebrief en cv, zorg er dan voor dat deze met elkaar en met je profielen op de social media overeenkomen. Indien je in je motivatiebrief iets benoemt wat je hebt gedaan dan moet dit ook in je cv naar voren komen. Daarnaast moet in ieder geval je carrière-opbouw (werkgevers en functies) overeenkomen met je profiel op bijvoorbeeld LinkedIn. Als je functie in je cv Administrateur is en op LinkedIn Controller roept dit vooral vragen op.

5. Wanneer je besluit een brief te schrijven zorg dan voor een duidelijke indeling.  In de eerste alinea ‘trigger’ je de lezer om verder te lezen door in één zin uit te leggen waarom jij een geschikte kandidaat bent. In alinea 2 geef je aan wat je nu doet. Benoem vooral de werkervaring die relevant is voor de functie. In alinea 3 leg je uit wat je aanspreekt aan het bedrijf waar je solliciteert. Bekijk de website van het betreffende bedrijf. Dit geeft vaak een indruk. Ook in de missie en visie van een bedrijf kun je informatie vinden die je hiervoor kunt gebruiken.  In de laatste alinea geef je aan wat het bedrijf van jou kan verwachten.

6. De laatste tip is een tip die altijd blijft gelden: zorg dat je motivatiebrief en cv overzichtelijk is, je een zakelijk lettertype gebruikt en er geen spelfouten in staan. Want het blijft die eerste stap en de eerste indruk waarmee je hoopt om uiteindelijk die ene baan te vinden.

Bron: http://www.astorium.nl/Pages/nl-NL/Algemeen/Sollicitatietips

Vind een baan
zoeken